تاریخچه ماشینهای چاپ از نخستین تا امروزه

تاریخچه ماشینهای چاپ: چاپخانه وسیله ای است که امکان تولید انبوه مواد چاپی یکنواخت، عمدتاً متن در قالب کتاب، جزوه و روزنامه را فراهم می کند. مطبوعات چاپ شده در چین، قبل از آنكه در اروپا در قرن پانزدهم توسط یوهانس گوتنبرگ و اختراع وی از مطبوعات گوتنبرگ ساخته شود، جامعه را متحول كرد.

چه زمانی از چاپخانه اختراع شد؟

هیچ کس نمی داند چه زمان چاپ اولین چاپخانه یا چه کسی آن را اختراع کرده است، اما قدیمی ترین متن چاپ شده شناخته شده در هزاره اول A.D در چین سرچشمه گرفته است. گفته می شود که الماس سوترا، یک کتاب بودایی از دانوهانگ، چین در حدود سال 868 میلادی در دوران سلسله تنگ، قدیمی ترین کتاب چاپ شده شناخته شده است.

Diamond Sutra با روشی معروف به چاپ بلوک ایجاد شد که از تابلوهای بلوک های چوبی حک شده به صورت معکوس استفاده می کرد. برخی از متون دیگر از Dunhuang نیز زنده مانده اند، از جمله یک تقویم چاپ شده از حدود 877 A.D.، نمودار ریاضی، یک راهنمای واژگان، دستورالعمل آداب و معاشرت، راهنمای تشییع جنازه و عروسی، مطالب آموزشی کودکان، لغت نامه ها و almanacs.

در این دوره از چاپ اولیه بود که پیمایشهای چرخانده شده جایگزین متون با قالب کتاب شدند. چاپ چوب چوب نیز در آن زمان در ژاپن و کره مورد استفاده قرار می گرفت و چاپ بلوک فلزی نیز در آن مقطع در آن دوره، به طور معمول برای متون بودایی و تائوئیستی توسعه می یافت.

بی شنگ

نوع متحرک، که پانل های بلوک های چاپی را با حروف انفرادی قابل جابجایی جایگزین می کرد، توسط بی شنگ، از Yingshan ،Hubei، چین، که تقریباً از 970 تا 1051 A.D زندگی می کرد، توسعه داده شد.

اولین نوع قابل جابجایی در خشت حک شده و در بلوکهای سخت پخته شد که سپس روی یک قاب آهنی که به یک صفحه آهنی فشرده شده بود چیده شده بودند.

نخستین ذکر چاپخانه بی شنگ در کتاب خواب استخر استخر است که در سال 1086 توسط دانشمند شن كو نوشته شده است، و خاطرنشان كرد كه برادرزاده های وی پس از مرگ وی انواع شخصیت های بی شنگ را به دست آوردند.

شن کوو توضیح داد که بی شنگ از چوب استفاده نمی کند زیرا بافت متناقض است و رطوبت را به راحتی جذب می کند، و همچنین مشکل چسباندن در جوهر را ایجاد می کند. خاک رس پخته شده برای استفاده مجدد بهتر است.

در زمان سلسله آهنگ جنوب، که از سال 1127 تا 1279 م. حکمرانی می کرد، کتاب ها در جامعه رواج داشت و به ایجاد یک طبقه دانشمند از شهروندان که توانایی تبدیل شدن به کارمندان دولت را داشتند کمک می کرد. مجموعه کتاب های چاپی گسترده همچنین به نمادی از وضعیت طبقه ثروتمند تبدیل شدند. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

وانگ چن

وودیتیپ در سال 1297 هنگامی که وانگ چن، استاد دانشگاه چینگ-ت، رساله ای را در مورد شیوه های کشاورزی و کشاورزی به نام نونگ شو چاپ کرد. وانگ چن فرایندی را ساخت تا چوب با دوام تر و دقیق تر باشد. وی سپس یک میز گردان را برای سازمان دهی با وسایل نقلیه با ایجاد راندمان بیشتر ایجاد کرد که منجر به سرعت بیشتر در چاپ شد.

نونگ شو اولین کتاب بزرگ جهان تولید شده است. به اروپا صادر شد و اتفاقاً بسیاری از اختراعات چینی را که به طور سنتی به اروپاییان نسبت داده شده بود، مستند ساخت. روش وانگ چن از نوع چوب بلوک همچنان توسط چاپگرها در چین استفاده می شود. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

یوهانس گوتنبرگ

در اروپا، چاپخانه تا 150 سال پس از نوآوری وانگ چن ظاهر نشد. گلداسمیت و مخترع یوهانس گوتنبرگ تبعید سیاسی از ماینز آلمان بود وقتی در سال 1440 شروع به آزمایش در چاپ در استراسبورگ فرانسه کرد. وی چند سال بعد به ماینز بازگشت و تا سال 1450، یک ماشین چاپ کامل و آماده استفاده تجاری داشت: گوتنبرگ مطبوعات.

مطبوعات گوتنبرگ

طرح اصلی گوتنبرگ جایگزین چوب با فلز و بلوک های چاپی با هر حرف و ایجاد نسخه اروپایی از نوع متحرک بود.

گوتنبرگ به منظور دستیابی به نوع در مقادیر زیاد و در مراحل مختلف چاپ، از مفهوم ریخته گری ماکت استفاده کرد که در آن حروف ایجاد شده به صورت معکوس در برنج و سپس کپی های ساخته شده از این قالب ها با ریختن سرب مذاب دیده می شد.

محققان گمانه زنی کرده اند که گوتنبرگ در واقع از یک سیستم ریخته گری ماسه ای استفاده می کند که از ماسه حک شده برای ایجاد قالب های فلزی استفاده می کند. نامه ها به گونه ای شکل می گرفتند که به صورت یکنواخت در هم جمع شوند تا خطوط سطح حروف و ستونهای مداوم را در رسانه صاف ایجاد کنند.

فرآیند گوتنبرگ به آسانی کار نمی کرد همانطور که اگر او جوهر خود را درست نکرده بود، طراحی کرده بود که به جای چوب، به فلز بچسبد. گوتنبرگ همچنین توانست یک روش برای صاف کردن کاغذ چاپ را برای استفاده با استفاده از یک وینگر، که به طور سنتی برای فشار دادن انگور برای شراب و زیتون برای روغن استفاده می شد، کاملاً تکمیل کند و به طراحی مطبوعات خود برگردد. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

کتاب مقدس گوتنبرگ

گوتنبرگ برای تأمین بودجه پروژه خود از یوهانس فوست وام گرفت و در سال 1452، فیست به عنوان شریک زندگی خود را برای ایجاد کتاب به گوتنبرگ پیوست. آنها در مورد چاپ تقویم ها، جزوه ها و موارد دیگر قرار داده اند.

در سال 1452، گوتنبرگ کتابی را منتشر کرد که از مغازه خود بیرون بیاید: کتاب مقدس. تخمین زده می شود که او 180 نسخه از 1300 صفحه كتاب مقدس گوتنبرگ را چاپ كرد، كه تا كنون 60 نسخه از آنها روی حجاب است. هر صفحه از کتاب مقدس شامل 42 سطر متن به شکل گوتیک است، با ستون های دوتایی و دارای حروف رنگی است.

برای کتاب مقدس، گوتنبرگ از 300 بلوک نامه ای جداگانه و 50،000 برگ کاغذ استفاده کرد. بسیاری از قطعات کتاب زنده مانده است. 21 نسخه کامل از کتاب مقدس گوتنبرگ، و چهار نسخه کامل از نسخه vellum وجود دارد.

سالهای بعد گوتنبرگ

در سال 1455، فاست در گوتنبرگ سلب کرد. در یک دادخواست متعاقب، تمام تجهیزات گوتنبرگ به فوست و پیتر شففر از گرنشیم، آلمان، خوشنویس سابق رفت. گوتنبرگ اعتقاد بر این است که چاپ را ادامه داده و احتمالاً در سال 1460 نسخه ای از کاتولیک، یک فرهنگ لغت لاتین را تولید کرده است. اما گوتنبرگ احتمالاً به دلیل اختلال در بینایی، تلاش های چاپ را پس از سال 1460 متوقف کرد. وی در سال 1468 درگذشت. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

پیتر شففر

شففر به محض دستیابی از مطبوعات گوتنبرگ استفاده کرد و او از نظر فنی و چاپی بهتر از گوتنبرگ محسوب می شود. در مدت دو سال پس از به دست آوردن مطبوعات گوتنبرگ، او نسخه تحسین برانگیز از کتاب مزمورها تولید کرد که دارای یک صفحه عنوان سه رنگ و انواع مختلف در این کتاب است. یکی از جزئیات قابل توجه در مورد این نسخه، گنجاندن کلوفون برای اولین بار در تاریخ است. کلوفون بخشی از کتاب است که اطلاعات مربوط به انتشار را شرح می دهد. ده نسخه از این نسخه از کتاب مزمورها هنوز شناخته شده است. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

چاپ Spreads در اروپا

گسترش چاپ به عنوان تجارت به نفع کارگران در آلمان بود که در آزمایش های اولیه چاپ گوتنبرگ به او کمک کرده بودند و سپس به چاپگرهایی تبدیل شدند که تجارت را به دیگران آموزش می دادند. پس از آلمان، ایتالیا هنگامی که چاپخانه در سال 1465 به این کشور آورده شد، دریافت کننده بعدی اختراع گوتنبرگ شد. تا سال 1470، چاپگران ایتالیایی شروع به تجارت موفق در زمینه چاپ کردند.

از چاپگرهای آلمانی دعوت شد تا مطبوعاتی را در سال 1470 در سوربن در پاریس تنظیم كنند، و كتابخانه در آنجا كتابهایی را برای چاپ كرد كه بیشتر كتابهای درسی هستند، برای دانشجویان انتخاب كرد. تا سال 1476، دیگر چاپگرهای آلمانی به پاریس نقل مکان کرده و شرکت های خصوصی را تأسیس کردند.

اسپانیا از چاپگرهای آلمانی در 1473 در والنسیا استقبال کرد و در سال 1475 به بارسلونا گسترش یافت. در سال 1495، پرتغال چاپگرها را به لیسبون دعوت کرد. اختراع گوتنبرگ در سال 1476 توسط ویلیام کاکستون، انگلیسی که سالها در بروژ، بلژیک زندگی کرده بود، به انگلستان آورد. Caxton برای یادگیری چاپ در سال 1471 به کلن رفت تا بتواند مطبوعاتی را در بروژ تنظیم کند و ترجمه های خودش را از آثار مختلف منتشر کند. وی پس از بازگشت به انگلیس، مطبوعاتی را در وست مینستر ابی مستقر كرد و در آنجا به عنوان چاپگر سلطنت تا زمان مرگش در سال 1491 كار كرد. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

چاپخانه دنیا را تغییر می دهد

گسترش چاپ در سراسر جهان از چاپخانه به معنای توزیع بیشتر ایده هایی بود که ساختارهای قدرت آهنین اروپا را تهدید می کردند.در سال 1501، پاپ الکساندر ششم قول تکلیف برای هر کسی که نسخه های بدون نسخه کلیسا را چاپ کرد، صادر کرد. بیست سال بعد، کتابهایی از جان کالوین و مارتین لوتر گسترش یافت و آنچه را که اسکندر از آن ترس داشت، به واقعیت آورد.علاوه بر این تهدید، كپرنیكس كتاب خود را درمورد انقلابهای آسمانی چاپ كرد، كه توسط كلیسا به عنوان بدعت دیده می شد.

تا سال 1605، اولین روزنامه رسمی با عنوان رابطه، در استراسبورگ چاپ و توزیع شد. روزنامه ها در سرتاسر اروپا ظاهر شدند و سهم چاپخانه را در رشد سواد، تحصیلات و دسترسی گسترده به اطلاعات یکنواخت برای مردم عادی رسمیت بخشیدند. [ تاریخچه ماشینهای چاپ ]

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید